A módszertani központ elkötelezett arra, hogy egyenlő esélyű hozzáférést biztosítson a minőségi szolgáltatásokhoz. A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe, melynek középpontjában a tehetség azonosítása, a tehetséggondozás, a tehetségek segítése (tehetség-tanácsadás), az együttműködés különféle formái és a hálózati tanulás áll.
A tehetséggondozás az intézmény működési struktúrájából adódóan több szinten, komplexen jelenik meg.
Egyrészt intézményen belül, a tehetséges sajátos nevelési igényű gyermek tehetségének felismerése és tervszerű fejlesztése, az akadályozó tényezők elhárítása,
másrészt a gyermekek tehetséggondozásában érintett szakemberek felkészítésében való aktív közreműködés, gyakorlati példák nyújtása, programkidolgozás, felkészítés a tehetséggondozással együtt járó új pedagógusszerepekre.
Tanulókra irányuló programok
A gyermekek fejlesztése több tehetségterületre fókuszáló, komplex fejlesztéssel biztosított. A speciális és egyénre szabott módszerek egységben kezelik a tehetséggel összefüggő erős oldal támogatását, a gyenge oldal fejlesztésével és a motiváció folyamatos fenntartásával.
A pedagógusok a tehetségfejlesztést individualizált környezetben, a gyermek, a tanuló aktuális fejlődése szempontjából legoptimálisabb színtéren és tanulásszervezési mód segítségével valósítják meg, tudatosan tervezett, a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe vevő fejlesztési tervek készítésével, tanórai differenciálással, a kompetencia alapú oktatással és a sokszínű tanórán kívüli tevékenységekkel:
Sport (úszás, judo, korcsolya, labdarúgás, atlétika)
Művészetek (rajz, tűzzománc, néptánc, agyagozás, tánc, dob-konga, fotó, dráma)
Tanulmányi és szakmai verseny (házi, megyei, országos versenyre való felkészülés)
Témahetek, projektek
Szakkörök
Kollégiumi foglalkozások a tehetséges vidéki tanulók számára
Tervezett tevékenységek:
1. Tehetségek felkutatása:
a) A kipróbált szűrőprogrammal:
A mérés célcsoportja az általános iskolák 5. osztálya, célja azoknak a tehetségeknek a felkutatása, akik nem szembetűnően, de mégis nagyon tehetségesek, a „szunnyadó tehetségeknek” felfedése, azon tehetséges gyerekek támogatása, akik a program nélkül nem kerülnének feltétlenül reflektorfénybe. A kutatások eredményei szerint ebben a korban már többnyire megjelenik a specifikus képesség, így ebben a korosztályban megvalósulhat a hatékony speciális tehetségfejlesztés. A mérés tartalma az intellektuális teljesítmény, motiváció, valamint a kreativitás.
Humánerőforrás: iskolapszichológia hálózat tevékenységében közreműködő pszichológus-pedagógus
2. Tanulók tehetségének gondozása:
A pedagógusok differenciális szemlélettel közelítik meg a tanulók tehetségének fejlesztését, egyéni lehetőségeikhez mért sikerorientált fejlesztést, a képességek széleskörű kibontakoztatását szorgalmazva tanórán és tanórán kívül: tehetséggondozó szakkörökön, egyéni foglalkozásokon.
A tehetségfejlesztés alapja a hatékony tanuló-megfigyelés, az erős és gyenge oldal meghatározása, a fejlesztés egyensúlyát biztosító tervezés.
A tehetséggondozás team-munka, résztvevői: a fejlesztését végző szakember, mentor, tehetség-tanácsadó, a munkájukat támogató, szervező tehetség-koordinátor.
Tehetségterületek:
Sport:
A különféle sportágak megismertetését és a tanulók megfigyelését követően, tanórai keretek között differenciálással, szakkörökön, tehetséggondozó foglalkozásokon külön tervezéssel, fejlesztéssel, versenyeztetés, úszás, atlétika, judo, labdarúgás, korcsolya területén.
Művészetek, dráma:
A képzőművészetek terén tehetséges gyerekek, fiatalok rajz, tűzzománc, fotó és agyagozás területén fejlesztik kreativitásukat, kézügyességüket, ismerik fel a környezet értékeit, szereznek széleskörű vizuális élményt.
A néptánc, tánc foglalkozások a fejlett mozgáskultúra kialakulását, a hagyományok ápolását szolgálják. A zene, a közös éneklés segíti a pszichés gátlások legyőzését, a magatartásproblémák kezelését.
Tanulmányi és szakmai versenyek:
Tanórai dúsítás, gyorsítás, egyéni felkészítés nyújt segítséget a kompetenciák bővítéséhez.
Témahetek, projektek
Egy-egy téma indirekt feldolgozása, amely lehetőséget teremt az önálló ismeretszerzés fejlesztésére, az érdeklődésnek megfelelő témák bővebb feldolgozására, a gyakorlati tapasztalatszerzésre.
Téma:
Advent
Veszélyben a világ
Tehetséges gyerekek mentorálása – mentorprogramok
A gyermekkel, a tehetségfejlesztést végző szakemberrel, szülővel, szükség szerint a tehetség-tanácsadóval együttműködve a tehetséges gyermek fejlődésének támogatása, a fejlesztés szervezése, érzelmi támasz nyújtása, motiváció szinten tartása, életpálya-, életút-tanácsadás.
Rendelkezésre álló humán erőforrás:
A tehetséggondozás területén 30 órás akkreditált továbbképzéseken tanúsítványokat szerzett pedagógusok
Tehetséggondozást, mentorálást végző szakemberek:
Kovácsné Solymossy Mária gyógypedagógiai tanár, gyógytestnevelő, rehabilitációs
úszásoktató
Pilbauer István testnevelő tanár, gyógytestnevelő, judo sportoktató
Golubics Zoltán gyógypedagógiai tanár, sportoktató
Szőke Andrea tanító-testnevelés szakkollégium
Horváthné Kovács Ildikó gyógypedagógiai tanár, rajztanár
Horváth Zoltán gyermekfelügyelő
Czimmermann Emília gyógypedagógiai asszisztens, lovasterápiás asszisztens
Mészáros Orsolya tanár, gyógypedagógiai tanár, romológus
Varga Béla tanár
Pucz András gyógypedagógiai tanár
További támogatók:
Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Csikvárné Takács Anikó módszertani központ városi vezetője, tanfolyami tréner, mentor
Klenovitsné Zóka Tünde intézményegységvezető, gyógypedagógiai tanár, mentor
Kovács Attila főigazgató-helyettes, mentor
Feketéné Póré Mária gyógypedagógiai tanár, mentor
Szabóné Tátrai Katalin kollégium- vezető, gyógypedagógiai tanár, mentor
Molnárné Hoffmann Anita gyógypedagógiai tanár, mentor
Talpas Imréné gyógypedagógiai tanár, mentor
Tehetség-tanácsadás
Nevelési tanácsadás és iskolapszichológiai hálózattal tehetség-tanácsadás biztosítása az intézmény falain belül és a partnerintézmények tanulói részére a tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tanulási problémák, motiváció, érzelmi támogatottság területén
A tehetség-tanácsadást biztosító team:
Szigeti Mónika pszichológus, gyógypedagógiai tanár, terapeuta
Mráv Nikoletta pszichológus, gyógypedagógiai tanár, bölcsész és tanár
Buzsáki Tünde pszichológus, gyógypedagógiai tanár
Franciskovics Eszter pszichológus, tanár
Felelős: Táskai Erzsébet módszertani központ kistérségi vezető, tehetségkoordinátor
Pedagógusokra irányuló programok
„Továbbképző programok szervezése
A képzés témája és metodikája együtt adja át a képzés tartalmát. Az átadandó módszerek, eljárások a gyakorlatban is megjelennek, mint módszerek.
„A tehetség felismerése és gondozása óvodától középiskoláig”,
„A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében”
Tanórán kívüli tehetséggondozás lehetőségei, módszerei”
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Jó gyakorlatok átadása, bevezetésének támogatása
„A siker kulcsa Te vagy!” A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei a diákotthonban
„Mindenki tehetséges valamiben” A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei az SNI tanulók fejlesztésében
Úszásoktatás szerepe a tehetséggondozásban
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Táskai Erzsébet módszertani központ kistérségi vezető, tehetségkoordinátor
Filmbemutatók
A siker kulcsa Te vagy! című film bemutatása, disszeminációja
A módszertani központ szakemberei által készített film bemutatja a tehetséggondozás, a hálózatépítés gyakorlatát, lehetőségeit, módszereit.
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Pályaorientáció, életvezetési problémák segítése.
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Szakmai tanácskozások, konferenciák, bemutató foglalkozások, hospitációs tréningek, tehetséggondozó műhelyek szervezése
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Pályázati források keresése
Felelős: Gara Katalin tehetségkoordinátor
Kovács Attila főigazgató-helyettes
TÁMOP 3.4.3 Iskolai tehetséggondozás: „A siker kulcsa Te vagy!”című európai uniós projekt fenntartása
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető, szakmai vezető
Táskai Erzsébet projektmenedzser
Részétel a Géniusz program rendezvényein
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Részvétel a Tehetség Barátok Körének tevékenységében
Felelős: Dr. Benczéné Csorba Margit intézményvezető
Együttműködés az „Add a kezed!” Alapítvánnyal és a Bárczi Diáksport Egyesülettel a tehetséggondozás feltételeinek biztosítására
Feladatmegosztás:
A tehetséggondozó programok megvalósításában területenként szakmai team működik együtt, melynek irányítását a tehetségkoordinátor végzi. Irányítja, szervezi és ellenőzi a tehetséges gyermekek fejlesztését, a mentori fejlesztőprogramok megvalósítását.
A kiemelkedő képességű tehetségek fejlesztő programjában a tehetségfejlesztő tanárok mellett mentorok segítik a tehetséggondozást. Érzelmi támogatást, menedzselést nyújtanak a gyermeknek, szülőknek egyaránt.
A tehetséggondozás során a gyógypedagógus végzettséggel is rendelkező tehetségfejlesztő tanárok az erős oldal fejlesztését egységben kezelik a gyenge oldal megerősítésével.